Omladinski portal
  • Naslovna
  • Info
  • O nama
No Result
View All Result
  • Naslovna
  • Info
  • O nama
No Result
View All Result
Omladinski portal
No Result
View All Result
Home Obrazovanje

Kad je nastavnike sramota što rade u školi

27. јул 2023.
in Obrazovanje
A A

Ovdašnje obrazovanje „zaključnu” ocenu trojku dobilo je od prosvetnih radnika učesnika Istraživanja o stavovima nastavnika i direktora škola prema obrazovnom sistemu u Srbiji. U ovoj studiji kvalitet našeg školstva nijedan zaposleni nije vrednovao peticom, jedinica je bilo. U ispitivanju su učestvovali prosvetni radnici iz Beograda, Čačka, Kikinde, Novog Pazara, Šapca, Sečnja, Niša, Kraljeva, Leskovca, Zrenjanina i Subotice, različitog inicijalnog obrazovanja i iskustva, koji rade u osnovnim i srednjim školama, gradskim i seoskim, redovnim i specijalnim.

 

Prema komentarima koje su navodili uz ocene, naše obrazovanje je degradirano, izgubilo smisao, zastarelo, takvo da deca ne stiču funkcionalna znanja, bez ujednačenih kriterijuma, urušeno i devastirano. Zaposleni u školama ističu i brojne nerešene probleme u našem školstvu – vršnjačko nasilje, nemotivisanost i učenika i nastavnika, lošu saradnju s roditeljima đaka. Napominju da je gradivo preobimno i neprilagođeno uzrastu, da su učenici pasivni (jedan nastavnik je čak rekao – anestezirani). Iskazi nastavnika iz ove studije svedoče da neki rade rutinski, kao u fabrici, a neke je sramota što rade u školi.

Ovi značajni pokazatelji deo su rezultata istraživanja koje je ove godine realizovala Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika Srbije (NARNS) u nameri da se iz ugla praktičara iz učionica i rukovodilaca škola sagleda obrazovni sistem. U analizi je dato i poređenje s nalazima prethodne studije koju je na istu temu NARNS uradio lane, ali su u fokus grupama ispitivani roditelji učenika.

− Prvo, kao istraživaču bilo mi je iznenađujuće teško da iznova čitam transkripte sa fokus grupa da bih uradila analizu prikupljenih podataka. Naime, kada pročitate izveštaje iz oba istraživanja – i sa roditeljima i sa nastavnicima i direktorima, prva reakcija je da oni ne govore mnogo toga novog, da smo sve to negde već znali. Ali kada se suočite sa svim njihovim iskazima, odjednom ne možete da se ne osećate loše. Pre svega zbog toga što je veoma jasno koliko su u školi svi nesrećni – i deca i nastavnici i roditelji. Drugi moj snažan utisak, iz ugla istraživača, odnosi se na to koliko su i roditelji i nastavnici bili željni da govore, zahvalni što ih neko pita i sa interesovanjem sluša. Nažalost, oni imaju veoma malo prilike da govore o problemima sa kojima se svakodnevno suočavaju, a imaju mnogo toga da kažu – dočarava za „Politiku” dr Nevena Buđevac, profesor Učiteljskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, autor ovog istraživanja.

Deo direktora u ovoj studiji ukazao je na „sve lošiji nastavnički kadar koji radi u školama usled toga što brojni, a posebno kvalitetni nastavnici odlaze iz škola da bi radili u privredi, gde su uslovi rada i zarade bolji i još važnije – gde se ne osećaju poniženo”. Više direktora navodi da su primetili „tihi štrajk nastavnika” u školama, što znači da se manje trude i više otaljavaju svoj posao.

− U situaciji u kojoj postoje brojni nagomilani problemi u obrazovanju, a istovremeno veoma malo ili nimalo sluha da se o tim problemima razgovara i oni rešavaju, iz škola odlazi veliki broj nastavnika tražeći bilo kakve druge poslove. Istovremeno, nastavnici koji ostaju u školama su sve manje motivisani i sve manje truda ulažu u rad sa učenicima. O tome su direktori govorili, označavajući ovu pojavu „tihim štrajkom” u situaciji u kojoj svi „preživljavaju” školu. Suštinski, možemo da kažemo da imamo ozbiljnu krizu kad je reč o kvalitetu obrazovanja u našim školama, koja zahteva ozbiljan i dugoročan pristup kako bi se situacija popravila. Ostajemo bez nastavnika, a novih je sve manje jer mladi nisu zainteresovani da se školuju za nastavnike i rade u ovakvim uslovima. Teško da možemo da očekujemo da imamo kvalitetnu nastavu u takvim okolnostima. Deo nastavnika, uprkos svemu, radi sjajan posao u školama, ali sistem ne može da počiva na pojedinačnom entuzijazmu, a naš sistem već predugo opstaje upravo zahvaljujući pojedincima, dok u sistemu ima sve manje – sistema – objašnjava dr Buđevac.

Nastavnici su u istraživanju najčešće isticali da je gradivo preobimno i da su deca previše opterećena. Žalili su se na odeljenja s prevelikim brojem učenika. Navodili da su rastrzani između želje da svima pruže ono što im treba i nemogućnosti da to učine imajući u vidu dijapazon učenika kojima predaju (deca s razvojnim smetnjama, iz marginalizovanih grupa, nadarena, prosečnih sposobnosti). Praktičari iz učionica potvrđuju i da se uči za ocenu – ne za znanje, pri čemu znanje nije u skladu s ocenama, gradivo je sve složenije dok su kriterijumi ocenjivanja sve niži. „Škola i školsko znanje za đake su dva koloseka koja se nigde ne dodiruju”, kako je to ilustrovala jedna učiteljica.

Prosvetni radnici, pokazuje ova studija, ne uspevaju da sa učenicima na kvalitetan način prođu kroz predviđeno gradivo, dok su istovremeno pod pritiskom da to urade. Otuda, kako priznaju, ima nastavnika koji formalno upisuju časove koje ne održe, a za to vreme dodatno đacima objašnjavaju lekcije odranije koje učenici nisu uspeli da savladaju. Na taj način, kažu, izbegavaju opomene inspekcije. Neki nastavnici odlučili su da ne rade tako, već da realno upisuju časove zato što, kako su rekli, ne žele da doprinose pogrešnoj slici da je moguće ostvariti zadati plan rada.

− Škola je zastarela i nije u skladu sa potrebama učenika (ni nastavnika), u njoj se ni učenici ni nastavnici ne osećaju dobro. Učenici ne dobijaju znanja koja su im korisna, već izlaze iz škola bez osnovnih funkcionalnih znanja, uprkos godinama koje tamo provode. Nastavnici su rastrzani između pokušaja da ispune zahteve koje i sami ocenjuju kao neodgovarajuće, brojnih pritisaka koje trpe i toga da učenike održe u obrazovnom procesu. Ipak, u sistemu koji ima toliko nagomilanih problema i u društvu koje obrazovanje suštinski ne vrednuje, veoma je teško održavati učenike motivisanim da uče, a i nastavnici, kao što vidimo, gube motivaciju. Kada se sve ovo uzme u obzir, ne čude niske ocene koje obrazovanju daju naši sagovornici. Naime, oni koji su najupućeniji u situaciju u školama – nastavnici i direktori škola, najsvesniji su i svih problema koji postoje, usled čega su i ocene koje daju niže nego što bismo želeli. Sve što su nam rekli zapravo je obrazloženje tih niskih ocena – zaključuje dr Buđevac.

Izvor: www.ozonpress.net/Autor: Politika

Učenik Matematičke gimnazije Andrej Drobnjaković osvojio pet zlatnih medalja na Olimpijadi u Singapuru

Učenik Matematičke gimnazije Andrej Drobnjaković osvojio pet zlatnih medalja na Olimpijadi u Singapuru

Andrej Drobnjaković apsolutni pobednik na Stemko Olimpijadi Na međunarodnoj Stemko Olimpijadi koja je održana od 2. do 6. juna u...

Praksa u državnim organima za najbolje studente

Praksa u državnim organima za najbolje studente

Praksa u državnim organima za najbolje studente, mesečna naknada 15.000 dinara Studenti poslednje dve godine osnovnih akademskih i integrisanih studija...

Nastavničko veće Gimnazije u Čačku- Obraćanje javnosti povodom „smernica” Ministarstva prosvete

Nastavničko veće Gimnazije u Čačku- Obraćanje javnosti povodom „smernica” Ministarstva prosvete

Nastavničko veće Gimnazije u Čačku obratilo se pismom javnosti, a povodom novih smernica Ministarstva prosvete, i naveli su da te...

Strahinja Trivković, učenik Treće beogradske gimnazije bronzani na Svetskoj geografskoj olimpijadi

Strahinja Trivković, učenik Treće beogradske gimnazije bronzani na Svetskoj geografskoj olimpijadi

Strahinja Trivković, učenik drugog razreda Treće beogradske gimnazije, nedavno je ostvario izvanredan uspeh osvajanjem bronzane medalje na Svetskoj geografskoj olimpijadi....

Ministarstvo prosvete dalo smernice za početak školske godine

Uzimajući u obzir posledice majskih tragedija, a kako bi se obezbedio kontinuitet u obrazovno-vaspitnom radu i dostizanje ciljeva obrazovanja i...

Učeniku subotičke Politehničke škole svečano uručena nagrada u Japanu

Učeniku subotičke Politehničke škole svečano uručena nagrada u Japanu

Na 24. Međunarodnom festivalu umetnosti učenika srednjih škola u Tokiju, glavnom gradu Japana, Politehničku školu iz Subotice, kao i svoju...

Kad je nastavnike sramota što rade u školi

Ovdašnje obrazovanje „zaključnu” ocenu trojku dobilo je od prosvetnih radnika učesnika Istraživanja o stavovima nastavnika i direktora škola prema obrazovnom...

Odlaže se državna matura

Odlaže se državna matura

Državna matura, koja bi po važećem zakonu prvi put trebalo da bude održana na kraju školske 2023/24. godine, najverovatnije će...

Svetionik znanja

Svetionik znanja

Povodom zatvaranja projekta Svetionik znanja Alumni mreža, Ministarstvo turizma i omladine ugostilo je u Palati Srbije Alumniste Svetionika znanja, najvećeg...

NTP CENTAR UGOSTIO PREZENTACIJU PROGRAMA  DUALNOG OBRAZOVANJA SREDNJE MAŠINSKE ŠKOLE

NTP CENTAR UGOSTIO PREZENTACIJU PROGRAMA DUALNOG OBRAZOVANJA SREDNJE MAŠINSKE ŠKOLE

P....S....Fashion Design i Tifanny Production partneri projekta punih 6 godina Inicijativa za uvođenje sistema dualnog obrazovanja u Srbiji pokrenuta je...

Omladinski radio – Mi stvaramo budućnost!

EXIT 2023

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/06/93-EXIT-2023-93.mp3

Ognjen Lopušina & Vladan Maksimović

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/06/92-Ognjen-LopusinaVladan-Maksimovic.mp3

I mi se pitamo – Državna matura

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/06/91-I-mi-se-pitamo-Drzavna-matura-91.mp3

Srbija protiv nasilja

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/06/90-Srbija-protiv-nasilja-90.mp3

Tribina Odlučionica

Učenice umetničke škole

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/04/89-Umetnicka-skola-89.mp3

Tribina Društvene mreže kao naš najveći ne(prijatelj)

Šemso 69 – Brkovi

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/04/88-Semso-69-Brkovi-88.mp3

Tribina Profesionalna orijentacija – kako odabrati zanimanje

Natalija Redžo balerina

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/03/87-Natalija-Redzo-87.mp3

Aleksa Mikać Tehnička škola

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/02/86-Aleksa-Mikac-86.mp3

Tribina Mladi u medijima u Srbiji

Elena Peruničić

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/02/85-Elena-Perunicic-85.mp3

Ana Mirković

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/02/84-Ana-Mirkovic-psiholog-84.mp3

Tribina Mentalno zdravlje mladih

Nikolina Pavičić Medicinska škola

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/02/83-Nikolina-Pavicic-83.mp3

Valentina Strugarević

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/01/82-Valentina-Strugarevic-82.mp3

Srđan Dinčić

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2023/01/81-Srdjan-Dincic-81.mp3

Matija Obrenović i Mina Popović

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/12/80-Matija-Obrenovic-i-Mina-Popovic.mp3

Slobodan Nikolić Bobica

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/12/79-Slobodan-Nikolic-Bobica-79.mp3

Tribina Ne brže od života

Ne brže od života

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/12/78-Ne-brze-od-zivota.mp3

100 godina od rođenja Duška Radovića

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/77-100-godina-od-rodjenja-Duska-Radovica-77.mp3

Minja Delkapić baletski studio FORCE

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/76-Minja-Delkapic-balerina-76.mp3

Tribina Nijedna više

Maja Stojanović Zmaja

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/75-Maja-Stojanovic-Zmaja-75.mp3

Borba protiv nasilja nad ženama

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/74-Borba-protiv-nasilja-nad-zenama-74.mp3

Folklorni ansambl Dukati

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/73-FA-Dukat-73.mp3

Veče posvećeno Oliveri Marković

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/11/72-Olivera-Markovic-72.mp3

Film Muzika kao religija

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/10/67-Film-Muzika-kao-religija-67.mp3

Anime

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/10/70-Anime-70.mp3

Učenički i studentski parlament

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/09/69-Ucenicki-i-studentski-parlament-69.mp3

Marija Jakovljević Atletičarka

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/09/68-Atletika-Marijana-Jakovljevic-68.mp3

X & Rouzi & Prti Bee Gee

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/08/67-Rouzi-Preti-Bee-Gee-67.mp3

Jana Davidović & Nikolina Pavičić

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/08/66-Jana-Davidovic-Nikolina-Pavicic-66.mp3

Tribina: Na mladima vazduh ostaje

Bojana Vunturišević&Ognjen Jovanov

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/08/65-MilicaFestivali-65.mp3

Love fest

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/08/64-Love-fest-64.mp3

Buč kesidi – Arsenal fest

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/07/63-Arsenal-fest-Buc-Kesidi-63.mp3

Prljavi inspektor Blaža & Festival PRiČA

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/07/61-Prljavi-inspektor-BlazaFestival-PriCa.mp3

EXIT 2022

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/07/62-EXIT-2022-62.mp3

Naš gost: Nikola Krstić – Pokret Tvrđava

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/06/Omladinski-radio-emisija-60.mp3

Tribina: „Šta sve možeš kad si mlad?“

Naš gost: Profesor Radivoje Jovović

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/06/Omladinski-radio-emisija-59.mp3

Prehrambeno-ugostiteljska škola

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/06/Omladinski-radio-emisija-58.mp3

Naš gost: Aktivista Ivan Bjelić

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/57-Aktivista-Ivan-Bjelic-57.mp3

Učenička kompanija BRAINER

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/56-Ucenicka-kompanija-BRAINER-56.mp3

Učimo i živimo demokratiju

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/55-Ucimo-i-zivimo-demokratiju-Ekonomska-skola-Cacak.mp3

Čačak – grad murala!

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/54-Cacak-grad-murala.mp3

Tribina: „Potreba za mržnjom“

Nutricionizam i dijete

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/53-Nutricionista-i-dijete.mp3

Muzička škola Čačak

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/52-Muzicka-skola-Cacak.mp3

Nedelja autizma

https://omladinski.rs/wp-content/uploads/2022/05/51-Nedelja-autizma-Cacak.mp3

Tribina: „Gde su nestali mladi?“

  • Home
  • Info
  • O nama
  • Impresum
  • Home
  • Info
  • O nama
  • Impresum
No Result
View All Result
  • Naslovna
  • Info
  • O nama

Copyright 2022 | Omladinski portal | Made by Dizajn24